KOŁO POLONISTYCZNE

 

Prowadzący: Maria Stokowska - Tarnas

Klasy:

Czas zajęć:

Cele, zadania, tematyka zajęć:

Cel główny: rozwijanie zdolności i zainteresowań polonistycznych uczniów poprzez różnorodne formy pracy w zakresie wzbogacania wiedzy, umiejętności i kulturalne.

Kształcenie literackie i kulturalne:

- prezentacja ulubionych lektur i czasopism - forma dyskusji, umiejętność argumentacji, reklama.

- rola czasopism, wydawnictw informacyjnych. Jak wykorzystać wiadomości zawarte w czasopismach na różnych przedmiotach.

- recenzja obejrzanego widowiska teatralnego, filmu, słuchowiska radiowego. Porównanie środków wyrazu.

- inscenizacja fragmentów zaproponowanych przez uczniów utworów dramatycznych lub adaptacji utworów epickich.

- tworzywa sztuki teatralnej i filmowej (dialog, gest, mimika, kostiumy, rekwizyty itp.). Praca nad interpretacją tekstu.

- tworzywo sztuki radiowej. Próba nagrania słuchowiska radiowego - rola muzyki, efektów akustycznych.

- analiza i interpretacja wybranego dzieła sztuki (gromadzenie słownictwa).

- śledzimy ważne wydarzenia w życiu kulturalnym - sprawozdania, notatki prasowe, ilustracje, korzystamy z Internetu.

- komiks a literatura (sposób przedstawiania świata w komiksie i w utworze literackim.

- słowniki, encyklopedie - ćwiczenia w korzystaniu z wydawnictw informacyjnych (kiedy jaki słownik).

- uczymy się poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informacyjną, znaczenie samokształcenia.

Kształcenie językowe rozwijane w trakcie realizowania zadań przedstawionych w propozycjach dotyczących kształcenia literackiego i kulturalnego.

- rozwijanie umiejętności redagowania wypowiedzi o charakterze analitycznym i interpretacyjnym.

- wnioskowanie uogólniające.

- argumentacja.

- dyskusja.

- hierarchizacja informacji.

- opiniowanie.

- objaśnianie.

- porównywanie.

 

Prowadzący: mgr Anna Derleta

Klasy:

Czas zajęć:

Cele, zadania, tematyka zajęć:

Poznajemy się - rozmawiamy o naszych preferencjach literackich, muzycznych, teatralnych, filmowych.

Tworzymy listę książek godnych polecenia naszym rówieśnikom.

- próba pisania recenzji, wykorzystanie środków plastycznych (barwna kopia okładki, stworzenie własnych ilustracji do polecanych książek).

- współpraca z redakcją szkolnej gazetki (wydrukowanie najlepszych tekstów), urządzenie wystawy w pracowni polonistycznej, bibliotece szkolnej.

Przygotowujemy się do szkolnego konkursu ortograficznego - zaproszenie do ortograficznej corridy, czyli walki z bykami.

Przygotowujemy się do szkolnego konkursu pięknego czytania.

Kształcimy wiedzę o związkach frazeologicznych i umiejętność posługiwania się nimi.

Potteromania - co to takiego? Cykl zajęć w oparciu o omawiany na lekcjach tekst lektury "Harry Potter i kamień filozoficzny" kształcący umiejętności pisarskie i wyobraźnię.

- piszemy odpowiedź na list oficjalny.

- tworzymy fragment podręcznika survivalu "Jak przeżyć w Zakazanym Lesie?".

- piszemy fragment poradnika dla Czarodzieja Hodowcy pt. "Magiczne zwierzęta".

- tworzymy regulamin BHP pracowni eliksirów.

- folder reklamowy sklepu z różdżkami.

Podsumowanie zajęć zorganizowaniem wystawy dla uczniów innych klas.

Poszerzamy wiedzę o mitologii i mitach - konkursy, krzyżówki, próba wcielenia się w role mitycznych postaci.

Poezja jest zabawą słowem:

- prezentujemy nasze ulubione wiersze, tworzymy ich antologię.

- nasze własne próby poetyckie (utrwalanie pojęć z teorii literatury - rytm, rym - ich rodzaje i układy, wers, strofa).

Utrwalamy wiadomości z nauki o języku w formie krzyżówek, szarad, rebusów. Tworzymy rebusy dla naszych rówieśników.

 

Prowadzący: Aniela Milewska

Klasy:

Czas zajęć:

Cele, zadania, tematyka: Kształcenie umiejętności językowych, czytelniczych.

Głośne wypowiadanie się na zadany temat.

Omawianie treści utworów literackich, obrazów malarskich - ocena postaci.

Ćwiczenia w rozwijaniu zainteresowań i zdolności: zadania twórcze na zadany temat; film, teatr, książka, czasopismo.

Ćwiczenia doskonalące ortografię.

Ćwiczenia doskonalące umiejętności dotyczące programu gramatycznego kl. 4.

Nauka wierszy na pamięć - jak recytować

Wstecz

 

 

Adres: ul. Cietrzewia 22a

02 - 492 Warszawa - Włochy

tel./fax: 022/863 - 73 - 12

e - mail: dyrektorsp94@wp.pl

Organ prowadzący: Gmina Warszawa - Włochy